zaterdag 12 december 2015

Waarom ik op zondag niet uitslaap


Hi!
Er zijn wat veranderingen gaande op mijn blog, als je dat precies wil weten, kan je er hier een blogpost over lezen. Ik ga dus geen vaste uploaddagen meer bijhouden, vandaar een blogpost op zaterdag. Maar nu naar het onderwerp. Ik slaap niet uit op zondag, zoals de meesten van jullie (denk ik) wel. Daar wil ik het even met jullie over hebben.

Op zondagochtend om half acht ga ik uit bed, kleed me aan, ga naar beneden om te ontbijten, dan weer even snel naar boven om nog even mijn tanden poetsen, mijn haar te doen en make-up op te doen, daarna weer snel naar beneden om mijn schoenen en jas aan te trekken en daarna de deur uit om ongeveer half negen.

Ik heb al een tijdje het idee dat ik jullie dit wil vertellen, namelijk dat ik christen ben. Ik geloof in God en Jezus. Ik slaap dus niet uit op zondagochtend, omdat ik dan naar de kerk ga. Eén keer in de drie weken help ik daar nog een dienst met de kleine kinderen (van 1,5 tot 4 jaar). Ook heb ik één keer in de twee weken op zaterdag kring. Met een groepje jongeren ga ik leuke dingen doen en het hebben over het geloof. Ik heb een heel aantal vriendinnen in de kerk, waar ik ook buiten de kerk om leuke dingen mee doe, waar ik dankbaar voor ben.

Ik ben al sinds dat ik geboren ben, opgegroeid met het geloof. Als klein kind kan je nog niet echt zeggen dat je gelooft, omdat je het meeste nog niet helemaal begrijpt, maar op dit moment kan ik zeker zeggen dat ik geloof. Ik geloof dat God de wereld gemaakt heeft. Dat hij mij, maar ook jou gemaakt heeft. Ik geloof dat Jezus, God's enige zoon, voor ons aan het kruis gegaan is en dat daardoor onze zonden vergeven zijn. Ik geloof dat God enorm veel houdt van mij, maar ook van de mensen die niet geloven. Beter gezegd, ik geloof dat God liefde is, ook al is er zoveel ellende in de wereld.


Natuurlijk ben ik niet nu ik geloof enorm goed en doe ik alleen maar goede dingen. zit ik echt niet met een lange rok op houten kerkbanken, langzame liedjes met een orgel te zingen en daarna te luisteren naar een preek van drie uur, waar je toch niks van begrijpt, ook lees ik écht niet de hele dag in de bijbel en bid ik de rest van de dag.
Nee, dat moet je niet denken. Ik doe nog steeds foute dingen. Ook heb ik meestal op zondag een normale broek aan en zit ik in een enorme zaal met allemaal andere jongeren, met een band waar ook een drumstel en elektrische gitaar in zit en luister ik naar een preek die speciaal voor jongeren gemaakt is.

En oh ja, ik praat ook niet constant over het geloof, met de bedoeling om jou te laten bekeren. Maar wat ik wel probeer is te laten zien dat ik geloof. Bijvoorbeeld door niet te schelden met woorden waar God in voor komt, door andere mensen te helpen, door andere mensen aandacht te geven en een luisterend oor te bieden aan de mensen die het nodig hebben. Mijn ouders, mijn broertje en zusje en ik hebben bijvoorbeeld een sponsorkindje. Een jongetje uit Uganda, die arm  is en niet naar school kan. Hij en zijn dorp krijgen geld van ons en we schrijven naar elkaar. Allemaal om te laten zien dat er mensen zijn die om hem geven.

Ik vind het best spannend om dit online te zetten, maar wilde dit toch graag vertellen. Ik heb deze blogpost ook niet geschreven omdat ik zo graag wil dat jullie allemaal gaan geloven. Natuurlijk zou het geweldig zijn, maar ik vind nog steeds dat iedereen zijn eigen keuze moet maken en dat je niemand moet dwingen (n)ergens in te geloven. Het enige wat ik wilde is schrijven over nog een groot ding in mijn leven en mijn hart: mijn geloof.

Deel vooral jouw verhaal met geloof of juist waarom je niet gelooft in de comments! Als jullie vragen hebben over het geloof, stel ze dan ook vooral, dan doe ik mijn best om ze te beantwoorden!

1 opmerking: